Persoonlijke bedrijfsportretten voor Bvolve

De afgelopen maanden had ik de schone taak om het team van adviesorganisatie Bvolve (het voormalige BiZZdesign Consultancy) te portretteren. Het concept was simpel: aansprekende en uitdagende foto’s die het persoonlijk verhaal van de medewerker moesten ondersteunen. De aanpak was opmerkelijk: er werd gewacht met de ontwikkeling van de nieuwe huisstijl tot de resultaten van de fotografie gebruikt konden worden als basis. Het werden stuk voor stuk bijzondere, maar bovenal persoonlijke bedrijfsportretten. Bekijk hier de resultaten en lees meer over het proces waarin de foto’s tot stand zijn gekomen.

201603119700

Je kent ze wel, die standaard zakelijke portretten van consultants: vaak dezelfde eenheidsworst voor een witte achtergrond, of – met wat geluk – iets in een glazen kantoorruimte. Toen ik de kans had om mee te denken over de visuele (re-)branding van de  consultancy organisatie Bvolve stond dan ook één ding vast: het moest anders. En in een wereld waar de consultant zelf het verschil maakt en iedere consultant bovendien zijn eigen verhaal en aanpak heeft, kan je wat mij betreft niet meer aankomen met een standaard set van vlugge portretten. Het moest dus ook persoonlijk worden. En zo ontstond langzaam maar zeker – in samenspraak met de consultants zelf – een personal branding aanpak. Eerst de vent, dan de tent.

Dan de locatie. Vast stond dat het eindresultaat reproduceerbaar moest zijn, dat de foto’s op moesten vallen tussen de grote hoop van consultancy portretten, dat de geportretteerde er als persoon uit moest springen en de omgeving zelf vooral niet teveel af mocht leiden. Het werd de parkeergarage onder het kantoor van Bvolve: een rauwe, ietwat industriële setting. Voor de belichting heb ik gebruik gemaakt van mijn mobiele studio flitsset. Op die manier kon ik het rauwe beton perfect uitlichten en – bij de foto’s in staand formaat – nauwkeurig bepalen hoeveel context er te zien zou zijn.

Om de foto’s op alle mogelijke uitingen van Bvolve te kunnen gebruiken werd gewerkt met drieluiken:

  1. Een standaard ‘headshot’, te gebruiken als profielfoto voor social media, de achterzijde van visitekaartjes en het teamoverzicht op de website,
  2. een eenvoudige persoonlijke foto in liggend formaat, te gebruiken op de persoonlijke pagina op de website en introductieslides in presentaties, en
  3. een levendige persoonlijke foto in staand formaat, te gebruiken voor drukwerk, waaronder brochures en C.V.’s.

Enkele resultaten van de headshots:

Elke medewerker van Bvolve had de opdracht gekregen om zijn of haar eigen verhaal te schrijven en (conceptueel of concreet) na te denken over het beeld dat dit verhaal zou moeten ondersteunen. Vervolgens werd ieder concept verder uitgewerkt tot een of meerdere persoonlijke foto’s; een boeiend proces dat op alle medewerking en enthousiasme van de betrokkenen kon rekenen. Daar de meeste medewerkers weinig tot geen ervaring voor de camera hadden was het van groot belang dat er steeds voldoende aandacht en tijd was voor ieders foto. Aan die randvoorwaarde werd voldaan door slechts twee tot drie personen per shoot te fotograferen. Het werden – zo nu en dan wel erg lange – avonden vol energie en hilariteit. Alles werd uit de kast gehaald voor het perfecte beeld: wijnrekken, talkpoeder, motorolie en zelfs een gloednieuwe Mazda MX-5. Op en top co-creatie dus!

Aangezien de persoonlijke foto’s in liggend formaat vooral op de website ingezet zouden worden was het van belang om dit beeld te ontdoen van onnodige poespas, zodat het ook op kleine apparaten nog tot een rustig – maar niet minder krachtig – beeld zou leiden. Een kleine selectie uit deze portretten:

De portretten in staand formaat waren echter vooral bedoeld voor (A4-formaat) drukwerk en konden dus best wat ‘grootser’ van opzet zijn, zonder te druk te worden. Door de lichten en lijnen van de garage door het studio licht heen te laten komen kon ik het lijnenspel steeds op een andere manier in de foto verwerken. Dit waren voor mij dan ook de huzarenstukjes van de reeks; foto’s waar ik zelf nog altijd bijzonder tevreden over ben.

Ben je geïnspireerd geraakt en zie je het ook wel zitten om jouw team op een aansprekende manier in beeld te brengen? Neem dan zeker contact met me op! Ik denk graag mee in het hele proces – van concept tot perfect passend eindresultaten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.